Nesnáším zoo

Posted on 29.11.2011

0


Výlety do zoo mě v dětství nikdy nebraly. Znamenalo to celý den šontání po zahradě, od klece ke kleci nahánět znuděná zvířata a rozčilovat se, když lev zrovna neměl náladu na čumily a byl zalezlý.
Tady v Africe jsem si znovu jasně uvědomila, že majestát krále zvířat se nikdy nezachová, když ho pokoříš a zavřeš do malé oplocené jámy. Monarcha je zkrocen, ale krotká kočička z něho nikdy nebude. Zbude z něj pouhá figurka, které ostříhali drápy a krmí ji tofu.

Víte kým je lev v travnaté savaně?

Je dech beroucím predátorem, před kterým se vám rozklepou kolena, i když jste od něj dvě stě metrů. Stačí vám zahlédnout kousek jeho hřívy mezi travou, která ho maskuje a respekt vám kolena podrazí, ani nevíte jak. Dlouho trvalo, než jsem se odvážila zmáčknout spoušť foťáku. A pak jsem se skoro zastyděla. Stačilo se otočit a král byl pryč. Audience zkončila. Uf. Možná se mi to jen zdálo. Tráva v barvě jeho hřívy se dál vlnila ve větru, jakoby tam nikdy nebyl.

Dalším šlechticem ve velkolepém paláci je slon. Africký slon je obrovský. Žije ve stádech a svoje soukromí si hlídá jako skutečná celebrita. Pohybuje se s grácií. Jestli si vybavíte záběry z vesmíru, jak se kosmonauti na měsíci ve skafandrech nadnášejí, tak přesně takhle se pohybuje slon. Velmi lehce došlapuje a plachtí přitom ušima.
Na safari v národním parku Murchinson Falls jsem měla velmi smíšené pocity. Na jednu stranu jsem cítila obrovský respekt ke zvířatům, která jsou větší než člověk a která jsme v Evropě během věku téměř vyhubili a na stranu druhou jsem cítila velmi hlubokou sounáležitost a pocit, že sem patřím, bez ohledu na tu exotiku, prostě do přírody. Přišli také pocity, jako naprostá nepatřičnost. Když bublal motor auta, já jsme seděla na rámu staženého okna spolujezdce a šedesátikilometrovou rychlostí jsme proráželi voňavý vzduch ranní savany, cítila jsem se jako predátor. Jak lovec. Jako někdo, kdo narušuje určitou poklidnou harmonii. Sloni se otočili, žirafy přestaly okusovat stromy. Jacksonovy gazely s voduškami se poplašeně přesouvaly v celých stádech do bezpečí. Styděla jsem se.

 

Spojeno tagy:
Posted in: Zjistila jsem...